• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • На допомогу вчителю при підготовці до конкурсу «Вчитель року»

На допомогу вчителю при підготовці до конкурсу «Вчитель року»

2014-12-16

Рік у рік проходить всеукраїнський конкурс педагогічної майстерності «вчитель року», де вчителі можуть показати свою майстерність і побачити здобутки своїх колег. Отже, ви рішили прийняти участь в конкурсі, або за своєї скромності за вас це рішення прийняв педагогічний колектив і адміністрація школи (оскільки вони впевнені у ваших силах, не підведіть їх).

З цієї митті ви повинні бути налаштовані на перемогу, інакше навіщо приймати участь. «Поганий той солдат, який не мріє стати генералом» .

Не має однозначної відповіді як стати переможцем даного конкурсу. Я попробую сформулювати кілька порад, яких мені не вистачило у конкурсі 2013 року, оскільки став лише лауреатом всеукраїнського конкурсу в обласному етапі.

1. Ознайомитися з положенням конкурсу, якщо цього річного ще не має, можна скористатися минулорічним. Потрібно бути обізнаним що вас чекає, і чого від вас вимагають. «Інформація вирішує все»

2. Не втрачати сну, не хвилюватися, оскільки вданому конкурсі будуть приймати участь ваші колеги, лише з інших шкіл, можливо і ваші однокурсники. «Не такий страшний вовк, як його малюють»

3. Фаховий рівень не можна покращити за кілька місяців, ви його виробляли роками, але матеріали всеукраїнських олімпіад, підготовки до ЗНО, педагогіку психологію бажано пригадати, оскільки людині притаманно забувати. «Знання за плечима не носити»

4. При підготовці майстер класу ви повинні проявити свої акторські здібності, оскільки ви його будете проводити із конкурсантами, а не із своїми учнями. Тому слід уявляти саме ваших учнів і для них показувати, об’ясняти деякий матеріал. Інколи це майстер клас називається «Я роблю це так», але розповідати як ви це робите не потрібно, а лише показати так, щоб всі зрозуміли як ви це робите. «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути»

5. Не відказуйте в допомозі іншим конкурсантам, але не розраховуйте на допомогу від інших. «Роби добро і кидай його в воду, воно не пропаде - добром до тебе повернеться»

6. При підготовці до уроку не бійтесь «чужих» учнів. Діти з радістю підуть вам на зустріч, допоможуть вам. Але готуючись до уроку ви повинні передбачити кілька варіантів розвитку подій. Ви не будете знати з яким класом вам прийдеться працювати, не знаєте рівня того, чи іншого учня і яке співвідношення цих рівнів у класі. Тому будьте готові…

7. Пам’ятайте конкурс це не тільки себе показати, але і побачити, навчитися, перейняти досвід своїх колег. Існує багато рецептів, а кожен майстер використовуючи той чи інший рецепт вкладає в нього «Свою душу». «Чужого навчайтесь і свого не цурайтесь»

8. Можна бути буди чудовим спеціалістом, але без ораторських якостей ви не зможете в короткий проміжок часу переконати в цьому членів журі. «Треба не виступати перед аудиторією, а розмовляти з нею».

9. Конкурсант не повинен готуватись до «Учителя року» у гордій самітності. Це колективна робота. Психолог, заступник директора з НВР, заступник із ВР, колеги мусять вам допомогти:

· зробити зрізи, проаналізувати вашу роботу, сказавши про результати, ризики, про ваші слабкі й сильні сторони, про те, чого ви досягли в цифрах, відсотках, діаграмах;

· підготувати «витяг» із методичної літератури останніх років;

· визначитися зі змістом і формою подачі матеріалу.

«Розумний вчиться на помилках інших, а дурень на своїх»

Бажаю успіху і нехай переможе кращий.

Третій тур «Вчитель року – 2015»

Оскільки ви націлені на перемогу, тому коротка довідка .

Третій (заключний) тур конкурсу буде проведено поетапно: відбірковий (заочний) – у березні; фінальний (очний) – у квітні 2015 року. На відбірковому етапі третього (заключного) туру конкурсу членами фахового журі оцінюються:

§ блог учителя;

§ майстер-клас;

§ фахова майстерність (конкурсне випробування проводиться в он-лайн режимі на базі ОІППО кожного регіону після завершення реєстрації учасників третього (заключного) туру конкурсу.

Фінальний етап третього (заключного) туру конкурсу буде проведено у м. Київ (для 12 переможців заочного етапу змагань) та передбачатиме такі конкурсні випробування:

§ «Урок»;

§ «Самоаналіз уроку»;

§ «Творче завдання» (підготовка та реалізація освітнього проекту).

За загальною кількістю балів конкурсних випробувань фінального етапу членами журі визначатиметься 1 переможець та 2 лауреати конкурсу у кожній номінації. У випадку однакової кількості балів перевага надаватиметься тому учаснику, який матиме вищий бал за проведений урок.

Для прикладу наводжу стислий опис власного досвіду.

Формування творчої особистості школяра на уроках фізики

Індивідуальна форма організації занять ефективна для організації роботи із сильними та слабкими учнями, які за темпами роботи і її результатами дуже відрізняються від решти учнів. Основою індивідуального підходу до навчання, на мою думку, є визначення індивідуальних траєкторій розвитку кожної дитини.

У наш час визначились такі категорії учнів, які мають комп'ютери вдома, закінчили курси користувачів ПК і вільно володіють персональним комп'ютером. До таких категорій потрібний індивідуальний підхід. Сильним учням необхідно добирати більш складні завдання, щоб у них не зникла зацікавленість до роботи і вони були повністю завантажені. Учням, які мають певні труднощі у навчанні, навпаки, пропоную простіші завдання, які вони спроможні виконати.

З метою врахування індивідуальних особливостей учнів, розширення та поглиблення знань, формування творчої особистості на уроках використовую диференційовані завдання: робота з картками (на самостійних, практичних, а також на контрольних роботах); робота у випереджувальному режимі під керівництвом учителя; співбесіда з учнями; надання їм індивідуальної педагогічної допомоги.

Для диференціації навчання, проаналізувавши навчальний матеріал і виявивши можливі труднощі, складаю розгорнутий план уроку з питаннями до різних груп та окремих учнів.

Найглибший вияв диференціації - це реалізація принципу індивідуалізації, який є вихідною точкою освітньо-виховних впливів й разом з тим кінцевою метою освітніх взаємодій. Концептуально важливим є розуміння унікальності й неповторності кожної дитини, її обдарованості, яку можна виявити й розвинути завдяки можливостям фізики як предмета. Розвинути талант кожної дитини можна не стільки за допомогою індивідуального підходу, «парної» педагогіки (дитина -вчитель), не тільки за допомогою виходу на самостійну індивідуальну роботу, а й на основі роботи в групі дітей під керівництвом учителя, який є співучасником розкриття індивідуальності і своїх учнів, і самого себе.

Індивідуалізація навчання нерозривно пов'язана із діалогічним навчанням. Завдання вчителя полягає в тому, щоб навчити дитину самостійно знаходити закономірності, а не в тому, щоб давати закони дитині у готовому вигляді. Розвиток творчої активності здійснюю на основі діалогічної освіти, взаємодії учнів у навчально-пізнавальній діяльності.

Для створення комфортних умов діалогічного навчання, за якого учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, застосовується інтерактивне навчання.

Інтерактивне навчання - це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове), де і учень, і вчитель є рівноправними й рівнозначними суб'єктами, розуміють, що вони знають, вміють, здійснюють. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Для цього використовується моделювання життєвих ситуацій, рольові ігри, спільно розв'язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.

Отже, здійснюючи цю роботу, з'являється можливість підготувати учнів до більш глибокого засвоєння знань з фізики та сформувати групу помічників - консультантів, Це діти, які працюють у прискореному темпі і мають сформовані здібності до автономності й активності. Досить часто таким учням можна надавати статус помічника вчителя або головного консультанта під час проведення лабораторних робіт. Вони не тільки активні помічники вчителя, а й працюють самостійно та активно в обраному напрямку, набувають досвіду творчої самореалізації. Працюючи з такими дітьми, маю можливість надати право вибору учневі та змоделювати ситуацію успіху.

У такий спосіб реалізується партнерство вчитель — учень у формі співробітництва людей, що розв'язують спільне завдання, бо задачі складаються на конкретних прикладах а різних сфер людської діяльності.

У спілкуванні учнів з консультантами — учнями, що допомагають учителю, успішно реалізуються партнерство учень — учень. Знання учнів — консультантів спонукають інших до глибшого вивчення предмета в позаурочний час, до читання додаткової літератури, до спілкування з ровесниками і дорослими, які володіють комп'ютерними технологіями. Так виховується потреба постійно поповнювати знання із різних джерел, діти стають активними учасниками навчального процесу

Використовую такі типи уроків:

1. Урок — лекція чи розповідь про всю тему (її основний зміст). Лекція (розповідь) супроводжується дослідами і демонстраціями, з використанням мультимедійних засобів.

2. Уроки — співбесіди або уроки повторного (поглибленого) розгляду вузлових понять теми. На цих уроках: питання до вчителя, робота з опорними конспектами, з самоконтролем, постановка і аналіз фронтальних дослідів, вправи.

3. Уроки навчання умінню розв'язувати задачі з застосуванням дидактичних

матеріалів, краєзнавчого характеру, з кількома рівнями складності завдань.

4. Уроки лабораторних робіт.

5. Уроки узагальнення і систематизації знань і умінь учнів: семінари, конференції, навчальні дискусії, ділова гра та інші.

6. Заключний контроль знань і вмінь учнів з використанням завдань різного рівня складності.

Таким чином, процес навчання дозволяє розв'язувати одне і те саме навчально-виховне завдання різним поєднанням не тільки методів, а й форм організації навчального процесу

Метод проектів використовую не тільки на уроках. Цей метод органічно поєднується з інтерактивним навчанням, написанням курсових, науково -- дослідницьких робіт та учнівських робіт МАН.

Багато уваги приділяю підготовці учнів до участі в олімпіадах по фізиці , де учні неодноразово займали призові місця на районній олімпіаді, були учасниками обласних олімпіад

Результати Всеукраїнських олімпіад з фізики (II етап)

2005-2006

2006- 2007

2007- 2008

2008- 2009

2009- 2010

2010 - 2011

2011 - 2012

2012 - 2013

1 місце

1

2

1

2

2 місце

1

1

2

1

2

1

3 місце

1

1

1

2

1

Залучаю дітей до участі у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня», де учні показали відмінні і добрі результати.

Глибокому розумінню фізичних процесів сприяють позакласні заходи, які є логічним продовженням процесу формування компетентності сучасної особистості. Розвиток пізнавальних інтересів, глибоке розуміння фундаментальних понять фізики, як науки, здійснюються під час підготовки та проведення рольових, ситуативних ігор, дискусій, практичних завдань.

Своїм досвідом охоче ділюся з вчителями району, області.

У 2005 році пройшов курс за програмою "Intel® Навчання для майбутнього"

з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні навчальних предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти. По даному курсу провів два тренінги для вчителів Миролюбненської ЗОШ І-Ш ступенів та тренінг для вчителів інформатики району.

У 2009 році пройшов навчання за курсом "Основи Інтернету". Готую тренінг для вчителів району. Також пройшов тренінг з "Основи веб-дизайну" та "Основи візуального програмування"

Радію успіхам своїх вихованців. Вважаю, що працюю не марно, коли з вуст

випускників звучать слова: «Я повинен пізнати світ і себе», «Я потребую життєвих експериментів.», «Я хочу дослідити і пізнати предмети сам, а не пам'ятати тільки чужі спостереження і пояснення.»

Дехтяр В.В. вчитель фізики Миролюбненської ЗОШ І-ІІІ ступе
Кiлькiсть переглядiв: 523

Коментарi